Od 2025 r. korzystne zmiany w dyrektywach unijnych dotyczących VAT
Za sprawą Dyrektywy Rady UE 2022/542 uproszczone i ujednolicone zostaną zasady opodatkowania VAT opłat za dostęp do wydarzeń online, co będzie miało znaczenie dla podmiotów zawierających transakcje, szczególnie w modelu B2C. Z kolei Dyrektywa Rady 2020/285 wprowadza nowy system VAT dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), który będzie mógł być stosowany również na poziomie krajowym. Nowe regulacje zaczną obowiązywać 1 stycznia 2025 r.
Zmiany dla oferujących dostęp do wydarzeń online
Modyfikacje w artykułach 53 i 54 Dyrektywy VAT
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, od 1 stycznia 2025 r. opłaty za dostęp do wydarzeń online nie będą już objęte szczególnymi zasadami określania miejsca świadczenia usług. Dotychczasowe przepisy art. 53 i 54 Dyrektywy VAT, stosowane dla opodatkowania wydarzeń o charakterze wirtualnym, przestaną mieć zastosowanie w takich przypadkach.
Do art. 53 dodano bowiem regulację, zgodnie z którą „niniejszy artykuł nie ma zastosowania do wstępu na imprezy, o których mowa w akapicie pierwszym, jeżeli obecność jest wirtualna”. Zaś w art. 54 dodano ustęp: „w przypadku gdy usługi i usługi pomocnicze odnoszą się do działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia usług jest jednak miejsce, w którym osoba niebędąca podatnikiem ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu”.
Nowe zasady B2B i B2C dla wydarzeń online
W związku ze zmianami w Dyrektywie opodatkowanie dostępu do wydarzeń online będzie przebiegać według ogólnych zasad określonych w art. 44 i 45 Dyrektywy VAT.
- B2B (Business-to-Business): dla transakcji pomiędzy podatnikami VAT opodatkowanie będzie miało miejsce zgodnie z ogólną zasadą miejsca siedziby odbiorcy usługi, co oznacza, że dostawca z jednego państwa członkowskiego UE nie będzie musiał naliczać VAT dla podatnika VAT z innego państwa członkowskiego.
- B2C (Business-to-Consumer): w przypadku świadczenia usług osobom fizycznym, miejscem świadczenia będzie kraj, w którym konsument ma stałe miejsce zamieszkania. Tym samym dostawca będzie zobowiązany naliczyć VAT według stawki obowiązującej w kraju konsumenta. Ułatwieniem może być w tym przypadku skorzystanie z procedury OSS (One Stop Shop), która umożliwia składanie deklaracji VAT w jednym państwie członkowskim dla usług świadczonych konsumentom z innych krajów UE.
Praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców
Zmiany dotyczące ustalania miejsca opodatkowania usług związanych z wydarzeniami online, w tym szkoleń i konferencji, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2025 r., wprowadzają pewne uproszczenia, ale patrząc z perspektywy polskich przepisów i dotychczasowej praktyki organów podatkowych, ich wpływ na rozliczenia B2B jest ograniczony. W przypadku szkoleń online świadczonych na rzecz podatników (B2B), już obecnie obowiązuje zasada ogólna wynikająca z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą miejscem opodatkowania jest siedziba usługobiorcy. Podejście to jest konsekwentnie potwierdzane przez organy, m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z 26 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.206.2024.1.JO.
Zasadnicza zmiana może natomiast dotyczyć usług świadczonych na rzecz konsumentów (B2C). W przypadku kursów online bez udziału prowadzącego (np. w formie e-learningu), które są kwalifikowane jako usługi elektroniczne, miejsce opodatkowania już obecnie jest ustalane na podstawie miejsca zamieszkania konsumenta. Jednak dla kursów lub konferencji online z aktywnym udziałem prowadzącego nowelizacja może oznaczać zmianę miejsca opodatkowania na kraj zamieszkania konsumenta.
W przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów kursów online bez udziału prowadzącego (np. w formie e-learningu), które są kwalifikowane jako usługi elektroniczne, miejsce opodatkowania już obecnie jest ustalane na podstawie miejsca zamieszkania konsumenta. Jednak dla kursów lub konferencji online z aktywnym udziałem prowadzącego nowelizacja może oznaczać zmianę miejsca opodatkowania na kraj zamieszkania konsumenta.
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy oferujący tego rodzaju usługi na rynku konsumenckim mogą być zobowiązani do dostosowania swoich systemów księgowych i procedur rozliczeniowych, aby spełnić wymogi związane z ustaleniem miejsca świadczenia usług. W ich przypadku zdecydowanie zasadna będzie więc weryfikacja charakteru oferowanych kursów i szkoleń oraz ich klasyfikacji na gruncie VAT. Inaczej będzie – jak wspomniano – w przypadku szkoleń realizowanych w formule B2B, ponieważ implementacja unijnej dyrektywy nie spowoduje rewolucji, z uwagi na to, że identyczne zasady wynikają już zarówno z przepisów, jak i praktyki orzeczniczej.
Specjalny system VAT dla MŚP
Struktura systemu i zakres zwolnień
Za sprawą Dyrektywy 2020/285, która modyfikuje artykuły 280-292, wprowadzony zostanie specjalny system VAT dla MŚP, mający na celu uproszczenie procedur podatkowych oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
Zgodnie z art. 284 znowelizowanej Dyrektywy VAT, państwa członkowskie mogą zwolnić MŚP z obowiązku naliczania VAT „od dostawy towarów i świadczenia usług dokonanych na ich terytorium przez podatników mających siedzibę na ich terytorium”. W przypadku zastosowania tego zwolnienia na poziomie krajowym, państwa członkowskie są zobowiązane do rozciągnięcia go także na MŚP z innych krajów UE, pod warunkiem spełnienia przez te podmioty pewnych wymogów (określonych poniżej). Co do zasady natomiast, przedsiębiorstwa objęte tym systemem nie będą miały możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do działalności zwolnionej z VAT.
Przewidziane są dwa poziomy działania systemu.
1. Poziom krajowy. Umożliwia państwom członkowskim zwolnienie MŚP z obowiązku naliczania VAT w przypadku sprzedaży krajowej, pod warunkiem, że roczny obrót przedsiębiorstwa nie przekracza progu 85 000 euro (w gestii poszczególnych państw członkowskich pozostaje prawo do określenia niższych progów dla wybranych sektorów działalności, z którego to prawa korzysta m.in. Polska).
2. Poziom unijny. Ma zastosowanie dla przedsiębiorstw operujących w więcej niż jednym kraju członkowskim UE, których roczny obrót nie przekracza 100 000 euro w skali całej Unii. W sytuacji, gdy obrót unijny przedsiębiorstwa przekracza tę wartość, możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT będzie ograniczona wyłącznie do kraju siedziby.
Kryteria kwalifikacji do systemu
Jak wspomniano wcześniej, aby móc skorzystać z nowego specjalnego systemu VAT dla MŚP, podatnik musi spełniać następujące warunki:
- jego miejsce siedziby musi znajdować się w jednym z państw członkowskich UE,
- roczny obrót unijny przedsiębiorstwa nie może przekroczyć 100 000 euro, a krajowy obrót musi mieścić się w limicie obowiązującym w danym kraju członkowskim.
Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność wyłącznie na rynku krajowym, może złożyć deklarację VAT raz do roku, a sama procedura rejestracyjna powinna zostać zakończona w ciągu maksymalnie 15 dni roboczych. W przypadku działalności transgranicznej zgłoszenie musi być rozpatrzone przez administrację podatkową w ciągu 35 dni roboczych.
Ułatwienia dla działalności transgranicznej
Specjalny system VAT dla MŚP wprowadza również uproszczenia dla przedsiębiorstw prowadzących działalność transgraniczną. Podatnik może uzyskać tzw. „EX” – numer rejestracyjny w swoim państwie członkowskim, który obowiązuje w całej UE. Dzięki temu wystarczy jedno zgłoszenie do administracji podatkowej w kraju siedziby, co znacznie ułatwia prowadzenie działalności na rynku unijnym.
Przykładowe scenariusze działania systemu
Nowe przepisy przewidują kilka możliwych scenariuszy stosowania systemu przez MŚP.
- Tylko system krajowy: MŚP korzysta z systemu wyłącznie w kraju siedziby, bez korzystania ze zwolnień VAT w innych państwach UE.
- Tylko system transgraniczny: przedsiębiorstwo korzysta z systemu w innych krajach członkowskich, stosując ogólne zasady VAT w kraju siedziby.
- System łączony: MŚP może korzystać z systemu zarówno w kraju siedziby, jak i w innych państwach członkowskich, jeśli spełnia wymagania dla obu poziomów.
Ograniczenia stosowania i zgodność z innymi systemami VAT
System dla MŚP jest zgodny z procedurą OSS (One Stop Shop), co oznacza, że przedsiębiorstwa korzystające z nowego systemu mogą równocześnie korzystać z procedury OSS dla rozliczania VAT od sprzedaży towarów i usług na rynku unijnym. System MŚP nie jest jednak zgodny z systemem IOSS (Import One Stop Shop), który obejmuje towary importowane spoza UE.
Korzyści i wyzwania dla MŚP
Nowy system VAT dla MŚP upraszcza obowiązki administracyjne i zmniejsza koszty związane z przestrzeganiem przepisów podatkowych, co może być szczególnie korzystne dla przedsiębiorców działających transgranicznie. Dzięki możliwości składania jednej deklaracji rocznej i uproszczonemu procesowi rejestracji, przedsiębiorstwa mogą uniknąć złożonych procedur związanych z rejestracją VAT w wielu państwach.
Nowe regulacje wiążą się jednak również z wyzwaniami. W przypadku MŚP korzystających ze zwolnienia z VAT ważne będzie m.in. ścisłe monitorowanie poziomu obrotów, aby nie przekroczyć limitów krajowych i unijnych, co mogłoby skutkować utratą zwolnienia.
Autor: Robert Pytlak