Nowe wytyczne dotyczące szkoleń z AML. Komunikat organów kontroli

Ustawa AML nakłada na instytucje obowiązane szereg obowiązków, w tym wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Jednym z nich jest konieczność przeprowadzania cyklicznych szkoleń, o których mowa w art. 52 ustawy. Komunikat nr 92 opublikowany 13 lutego 2025 r. przez organy kontroli (Generalnego Inspektora Informacji Finansowej [GIIF], Urząd Komisji Nadzoru Finansowego [UKNF] oraz Narodowy Bank Polski [NBP]) definiuje dobre praktyki i oczekiwania w tym zakresie.
Kogo dotyczy obowiązek szkoleniowy?
- identyfikacji i weryfikacji klientów,
- oceny ryzyka transakcji,
- monitorowania i raportowania podejrzanych działań.
Szkolenia AML – wytyczne GIIF, UKNF I NBP
Kogo obejmuje obowiązek szkoleniowy?
- pracowników instytucji obowiązanych (w tym zatrudnionych na umowy cywilnoprawne),
- agentów i podmioty działające na zlecenie instytucji obowiązanej,
- członków zarządu odpowiedzialnych za AML,
- osoby zastępujące pracowników AML.
Szkolenie z zakresu AML, w którym pracownik danej instytucji obowiązanej brał udział jeszcze w poprzednim miejscu zatrudnienia, może zostać uznane za aktualne w obecnym miejscu pracy, ale dopiero po odbyciu szkolenia uzupełniającego, uwzględniającego charakter, rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez aktualnego pracodawcę.
Zakres szkoleń powinien obejmować praktyczne aspekty realizacji wszystkich obowiązków AML ciążących na instytucjach obowiązanych. W efekcie osoby odpowiedzialne za ich realizację powinny posiadać odpowiednie, praktyczne kompetencje do przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, do których należy m.in.:
- identyfikacja podejrzanych transakcji,
- stosowanie procedury raportowania do GIIF i prokuratury,
- ochrona danych osobowych.
Jak realizować obowiązek szkoleniowy?
Szkolenia mogą odbywać się wewnętrznie lub zewnętrznie i mogą mieć formę stacjonarną lub online. Co istotne, zgodnie z komunikatem, samokształcenie nie jest wystarczające – wymagane jest odbycie profesjonalnego kursu.
Osoby wykonujące obowiązki związane z AML w instytucjach obowiązanych, muszą przejść odpowiednie szkolenie przed rozpoczęciem wykonywania czynności w tym obszarze, a instytucje obowiązane muszą być w stanie wykazać organom kontroli, że powierzenie pracownikowi obowiązków w obszarze AML nastąpiło po jego przeszkoleniu. Z komunikatu wynika również, że powierzenie wykonywania obowiązków dotyczących AML osobie, która nie została odpowiednio przeszkolona, jest brakiem w realizacji obowiązku określonego w art. 52 ustawy AML.
Komunikat odnosi się również do kwestii szkoleń z zakresu AML, w których pracownicy danej instytucji obowiązanej brali udział jeszcze w poprzednim miejscu zatrudnienia. Takie szkolenia mogą zostać uznane za aktualne w obecnym miejscu pracy, ale dopiero po odbyciu szkolenia uzupełniającego, uwzględniającego charakter, rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez aktualnego pracodawcę.
Dokumentacja szkoleń
Organy kontroli wymagają również rzetelnej dokumentacji udziału w szkoleniach. Powinno z niej jednoznacznie wynikać, kto, kiedy, w jakim zakresie i przez kogo został przeszkolony. W przypadku szkoleń wewnętrznych udział pracownika powinien być potwierdzony przynajmniej listą obecności.
Podsumowując, dokumentacja szkolenia powinna zawierać:
- listę uczestników,
- program szkolenia,
- certyfikaty ukończenia kursu (w przypadku szkoleń zewnętrznych),
- testy sprawdzające wiedzę (zalecane).
Co istotne, zarząd instytucji obowiązanej powinien dysponować pełną i bieżącą informacją na temat stanu realizacji obowiązku szkoleniowego zarówno w odniesieniu do własnych pracowników, jak i podmiotów zewnętrznych wykonujących obowiązki wynikające z ustawy AML.
Nadzór i raportowanie powinny być częścią sprawozdawczości uwzględnianej podczas okresowych przeglądów lub posiedzeń organów zarządzających.
Konsekwencje braku szkoleń
Niezapewnienie szkoleń stanowi naruszenie art. 52 ustawy AML i może skutkować nałożeniem kar administracyjnych zgodnie z art. 147 pkt 9 ustawy.
Regularne i rzetelnie udokumentowane szkolenia są więc kluczowe dla zapewnienia realizacji obowiązków związanych z AML w zgodzie z przepisami oraz skutecznej ochrony przed ryzykiem prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Autor: Dariusz Sot, aplikant radcowski