Pierwsze raportowanie na potrzeby DAC7. Jakie dane otrzymają organy?

Dyrektywa DAC7, która w Polsce weszła w życie 1 lipca 2024 r., wprowadziła nowe obowiązki dla operatorów platform cyfrowych, których jednym z głównych celów jest zapewnienie organom podatkowym dostępu do danych dotyczących transakcji realizowanych poprzez te platformy. Ma to być możliwe dzięki raportowaniu, obejmującemu dane użytkowników dokonujących sprzedaży w sieci. Jego pierwszy termin przypada 31 stycznia 2025 r.
Dyrektywa DAC7 (Directive on Administrative Cooperation) to inicjatywa Unii Europejskiej, mająca na celu wsparcie współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi w zakresie wymiany informacji podatkowych. Jej głównym celem jest umożliwienie organom podatkowym dostępu do danych dotyczących transakcji realizowanych na platformach cyfrowych, co ma przeciwdziałać uchylaniu się od opodatkowania przez sprzedawców działających w przestrzeni internetowej.
Kogo obejmuje dyrektywa?
Obowiązki wynikające z dyrektywy DAC7 dotyczą przede wszystkim operatorów platform handlowych typu marketplace, serwisów wynajmu nieruchomości, usług transportowych oraz platform usługowych. Warto wskazać, że odnoszą się one zarówno do platform mających siedzibę w UE, jak i tych spoza Unii, jeśli świadczą usługi użytkownikom z obszaru UE. Nie będą one miały natomiast zastosowania do podmiotów, które jedynie pośredniczą w płatnościach, oferują usługi reklamowe lub przekierowują użytkowników do innych platform.
Dyrektywa DAC7 zobowiązuje operatorów platform cyfrowych do przekazywania informacji dotyczących sprzedawców, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług za ich pośrednictwem. Warto podkreślić, że nie wszystkie transakcje będą podlegać raportowaniu – wykluczone zostaną np. transakcje dokonywane przez tzw. drobnych sprzedawców (maksymalna wartość sprzedaży nie może przekroczyć 2 000 euro rocznie, a liczba transakcji przeprowadzona w danym roku kalendarzowym jest mniejsza niż 30). Choć w założeniu wyłączenie to ma na celu skupienie się na znaczących działaniach gospodarczych, a nie na sporadycznych, drobnych transakcjach, to warto zwrócić uwagę na próg dotyczący 30 transakcji w ujęciu rocznym, który stosunkowo łatwo będzie przekroczyć również okazjonalnym sprzedawcom, którzy za pośrednictwem platform internetowych sprzedają np. ubrania.
Zakres raportowania
Dane, które operatorzy będą zobowiązani zbierać i przekazywać, obejmują m.in. poniższe informacje o użytkownikach:
- dane identyfikacyjne sprzedawcy, takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub inne dane potwierdzające tożsamość;
- informacje o przychodach uzyskanych w wyniku działalności na platformie cyfrowej;
- rodzaj prowadzonej działalności (np. sprzedaż towarów, świadczenie usług transportowych lub wynajem nieruchomości);
- szczegóły dotyczące rachunku bankowego, na który przelewane są środki.
Operatorzy platform cyfrowych będą zobowiązani do:
- gromadzenia i weryfikacji danych użytkowników (sprzedawców),
- przekazywania tych informacji organom podatkowym w formie raportów.
Choć w założeniu dyrektywa DAC7 ma dotyczyć znaczących działań gospodarczych, a nie sporadycznych, drobnych transakcji, to próg dotyczący 30 transakcji w ujęciu rocznym stosunkowo łatwo będzie przekroczyć również okazjonalnym sprzedawcom, którzy za pośrednictwem platform internetowych sprzedają np. ubrania.
Raportowanie również wstecz
Większość przepisów znowelizowanej ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, która zaimplementowała do polskiego porządku prawnego dyrektywę DAC7 obowiązuje od 1 lipca 2024 r. Warto jednak mieć świadomość, że polski ustawodawca znacząco spóźnił się z implementacją przepisów, ponieważ zgodnie z regulacjami unijnymi obowiązek raportowania odnosił się już do okresu zaczynającego się 1 stycznia 2023 r.
W praktyce oznacza to, że pierwsze raportowanie, którego operatorzy platform cyfrowych zobowiązani są dokonać do 31 stycznia 2025 r., obejmuje dane o sprzedawcach za cały rok 2024, ale również – wstecznie – za rok 2023.
Również w kolejnych latach raportowanie będzie odbywać się w cyklu rocznym.
Jakie konsekwencje dla operatorów i użytkowników?
Wdrożenie przepisów wynikających z dyrektywy DAC7 to duże wyzwanie dla wielu platform internetowych. Wymaga ono kompleksowego podejścia, które obejmuje zarówno dostosowanie technologiczne, jak i reorganizację wewnętrznych procesów operacyjnych. Istotnym aspektem jest także opracowanie odpowiedniej strategii komunikacji z użytkownikami platformy i zebranie danych niezbędnych do dokonania raportowania.
Niedopełnienie obowiązków wynikających z dyrektywy DAC7 może wiązać się z surowymi sankcjami. Właściciele platform, którzy nie spełnią wymagań dotyczących raportowania, mogą zostać ukarani karami finansowymi oraz innymi restrykcjami administracyjnymi.
Dyrektywa nie przewiduje natomiast nowych obowiązków dla samych sprzedawców (poza przekazaniem odpowiednich danych operatorowi platformy, za pośrednictwem której dokonują transakcji). Nie zmienia także zasad opodatkowania sprzedaży dokonywanych drogą internetową. DAC7 zapewni jednak dostęp do nowych informacji fiskusowi, który na ich podstawie będzie mógł wytypować podmioty, które nie spełniają kryterium „drobnego sprzedawcy” i poddać je kontroli, która wykaże, czy dokonywane przez nie transakcje zostały właściwie opodatkowane.

Autor: Dominika Wiśniowska