Wyposażenie dodatkowe i przedłużona gwarancja a wartość początkowa leasingowanego pojazdu

Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora KIS 28 kwietnia 2025 r. dostarcza wskazówek dotyczących ustalenia wartości początkowej leasingowanych pojazdów. Fiskus odniósł się w niej m.in. do kosztów wyposażenia dodatkowego i gwarancji. Z rozstrzygnięcia wynika jednak, że równie ważny co charakter danego wydatku jest moment jego poniesienia, a więc czy następuje on przed czy po przekazaniu pojazdu do użytkowania.
Wyposażenie a wartość początkowa
Zgodnie z interpretacją, jeżeli leasingodawca montuje dodatkowe akcesoria w pojeździe przed jego przekazaniem leasingobiorcy, to koszty z nimi związane zwiększają wartość początkową pojazdu. Dotyczy to m.in.:
- haków holowniczych,
- instalacji gazowej,
- dodatkowych zabezpieczeń przeciw kradzieżowych,
- dodatkowych powłok ochronnych lakieru karoserii,
- dodatkowych bagażników dachowych i rowerowych,
- kompletu opon sezonowych.
Jak wynika z interpretacji, koszty tych akcesoriów mogą być uwzględnione w wartości początkowej pojazdu niezależnie od tego, czy zostały zakupione razem z samochodem, czy na osobnej fakturze. Istotne jest to, aby takie wydatki zostały poniesione przed przekazaniem samochodu do użytkowania.
Rozliczenie kosztów ulepszeń po przekazaniu pojazdu
Jeżeli koszty dodatkowych akcesoriów są ponoszone już po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy, sytuacja wygląda nieco inaczej. Aby wydatki te mogły zwiększyć wartość początkową pojazdu, muszą łącznie spełniać następujące warunki:
- być poniesione na ulepszenia konstrukcyjne, czyli w związku m.in. z przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją bądź modernizacją (np. montaż haka holowniczego czy instalacji gazowej);
- skutkować wzrostem wartości użytkowej pojazdu;
- ich wartość w danym roku podatkowym musi przekroczyć 10 000 zł.
Oznacza to, że jeśli wydatki na ulepszenia po przekazaniu pojazdu nie spełniają przynajmniej jednego z powyższych warunków, nie zwiększą one wartości początkowej środka trwałego, mogą natomiast zostać zakwalifikowane jako koszty bieżącej eksploatacji pojazdu. Chodzi np. o zakup dodatkowego kompletu opon sezonowych.
Zgodnie z interpretacją, jeżeli leasingodawca montuje dodatkowe akcesoria w pojeździe, np. haków holowniczych, dodatkowych bagażników dachowych i rowerowych czy instalacji gazowej, przed jego przekazaniem leasingobiorcy, to koszty z nimi związane zwiększają wartość początkową pojazdu – niezależnie od tego, czy zostały zakupione razem z samochodem, czy na osobnej fakturze.
Koszt gwarancji i przedłużonej gwarancji
Wartość początkowa pojazdu nie może z kolei zostać zwiększona w przypadku poniesienia kosztów związanych z gwarancją bądź przedłużoną gwarancją. Odnosi się to zarówno do sytuacji, w której takie wydatki są ponoszone przed, jak i po przekazaniu pojazdu do użytkowania.
W ocenie organu takie wydatki nie zwiększają kompletności samochodu ani jego zdatności do użytku, lecz stanowią koszty eksploatacyjne.
Wskazówki dotyczące rozliczania kosztów leasingu
Opisywana interpretacja dostarcza cennych wskazówek dotyczących uwzględniania kosztów wyposażenia dodatkowego oraz usług serwisowych w wartości początkowej leasingowanych pojazdów.
Kluczowe jest ustalenie dwóch kwestii. Po pierwsze – momentu poniesienia wydatków, czyli tego, czy zostały one poniesione przed czy po przekazaniu pojazdu do użytkowania. Po drugie – charakteru wydatków, czyli tego, czy przyczyniają się one do ulepszenia środka trwałego, czy stanowią koszty bieżącej eksploatacji.
W razie wątpliwości dotyczących tych kwestii warto zwrócić się do właściwego organu o interpretację indywidualną, aby zabezpieczyć się przed skutkami nieprawidłowej kwalifikacji kosztów do wartości początkowej środka trwałego.

Autor: Piotr Rejowski